Матеріали на конкурс "Директор року"
Л.М.Димкова, директор Миколаївської загальноосвітньої школи І – ІІ ст.,
с. Миколаївка, Добровеличківського району, Кіровоградської області.
Використання потенціалу сільської школи для патріотичного виховання учнівської молоді
( з досвіду роботи педагогічного колективу)
Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,
яка проникає в усе, що пізнає, робить,
до чого прагне, що любить
і ненавидить людина, яка формується.
В. Сухомлинський
Мета діяльності педагогічного колективу
Відповідно до Конституції України, Законів України « Про освіту», «Про загальну середню освіту» одним з пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодих поколінь.
Метою патріотичного виховання є становлення громадянина – патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку,народу, громадянському миру і злагоді в суспільстві.
Наша школа є опорною школою по патріотичному вихованню. Три роки ми працюємо над проблемою: «Використання потенціалу сільської школи для патріотичного виховання учнівської молоді».
Мети патріотичного виховання можна досягти шляхом реалізації таких виховних завдань:
· утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України;
· виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
· підвищення престижу військової служби як виду державної служби, культивування ставлення до солдата як до державного службовця;
· визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;
· формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації;
· формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій.
Першочерговим завданням виховної діяльності нашої школи як навчального закладу нового типу є формування громадянина – патріота в широкому розумінні: громадянин держави, Європи, людини ноосферного світогляду.
Будь – яка школа мусить виховувати громадян України. Нам необхідно працювати так, щоб випускники нашої школи – представниками якої нації вони не були – усвідомили те, що вони громадяни України, щоб пишалися тим, що живуть у великій прадавній європейській державі.
Похідними у системі патріотичного виховання ми виділили:
- усвідомлення значення рідної мови;
- віра в ідею про невичерпність можливостей служіння своєму народові, рідній Батьківщині;
- поглиблений інтерес до минулого рідного краю і прагнення до примноження традицій народу, збагачення його культури;
- здатність мислити критично і самокритично в процесі формування національної свідомості;
- гуманне, турботливе ставлення до оточуючих, особливо до своєї родини;
- відповідальне ставлення до суспільно – корисної праці і навколишнього -природного середовища.
Практика реалізації патріотичного виховання
Патріотичне виховання – планомірна виховна діяльність, спрямована на формування почуттів патріотизму, тобто доброго відношення до Батьківщини та до представників спільних культур або країни.
В плані роботи школи є розділ «Національно – патріотичне виховання».
Він включає:
- уроки пам’яті;
- тематичні екскурсії;
- конкурси малюнків «Село моє, для мене – ти єдине», «Горджусь тобою, Україно!»;
- заочні подорожі «Дорогами війни»;
- усний журнал «Моя душа до тебе лине»;
- вечір козацьких традицій;
- акція «Громадянин» та інші.
В навчальній діяльності
Першочергове завдання нашої школи – це необхідність відродити рідну мову, зберегти, розвинути її як першоелемент національної культури. Вчитель – словесник має такий арсенал засобів виховання, як література. На прикладах життя письменників, літературних героїв Малафій В.А. на своїх уроках знайомить учнів з народними традиціями, яких неухильно дотримувались наші предки. За приклад служить життєвий подвиг Тараса Шевченка, Олександра Довженка, Івана Франка,Лесі Українки та багато інших.
Завдання вчителя – філолога – не пропустити того неоціненого скарбу, який закладений у більшості художніх творів. І якщо хоч одне зернятко моралі проросте в серцях наших учнів – то буде нашим внеском у загальнодержавну справу нового покоління українського народу.
Відвідуючи уроки біології, які викладає Малафій С.В., я помітила, що на кожному уроці вчитель знайомить із славетними досягненнями вітчизняної науки. Учитель знайомить учнів з українськими академіками В.І.Вернадським, С.М. Гершензон. Сергій Валентинович використовує багатий досвід патріотичного виховання на прикладах життя і діяльності хіміків П.А.Власюка, І.Я.Горбачевського, біолога С.Г.Навашина і інших учених, які сприяли розвитку світової культури.
Любов до рідної природи завжди розглядалась як важливий фактор патріотизму. На уроках,екскурсіях на природу учні знайомляться з державними документами: статтями Конституції України, Законом « Про охорону води, лісів» та інші.
На кожному уроці ми, вчителі, маємо можливість формувати в учнів почуття гордості за свою малу батьківщину.
Вивчаючи творчість В.Сухомлинського, я з учнями 4 класу розглянула дуже повчальну казку. Хочу запропонувати її вам.
Казка .
У хазяїна – хлібороба – велика родюча нива. Щороку сіяв він на ній пшеницю. Дозріє пшениця, скосить її хлібороб, і прилітає на стерню журавель – колоски збирає. Говорить «дякую» хліборобові за смачні пшеничні колоски. Але ось настав важкий рік. Ціле літо не було дощу. Ледь викинувши колоски, засохла пшениця.
Прилітає журавель до ниви, а хлібороб сидить над засохлими стеблами.
- Що ж ти будеш робити, хліборобе? – запитує журавель.
-Буду орати ниву і пшеницю сіяти, - говорить хлібороб.
Журавель не вірить. А людина справді ниву оре, пшеницю сіє.
Пройшла зима, настала весна. Зазеленіла нива. І знову трапилось у хлібороба велике горе. Знову за ціле літо не упала на землю жодна крапля дощу. Ледь викинувши колосся, засохла пшениця. Прилітає журавель до ниви, а хлібороб сидить над сухими стеблами.
- Що ж тепер будеш робити, хліборобе? – запитує журавель, як і минулого року.
- Навіщо ти сили задарма витрачаєш і зерно губиш? – говорить журавель.- спечіть із пшениці хліб і їжте, бо помрете з голоду. І їдьте зі мною за море; там і земля родюча, і посухи немає.
- Не підемо ми нікуди, - сказав хлібороб.
- Не підемо ми нікуди, - сказали діти.
- Не підемо ми нікуди, сказала мати.
- Чому не підете? Адже у вас уже два роки посуха.
- Адже за морем – чужина, - сказала мати.
- Не хочемо на чужину! – плачучи сказали діти.
На таких казках ми виховуємо у своїх учнів любов до країни де ми народилися і живемо.
Позаурочна робота
В практиці позаурочної роботи нашої школи використовуються традиційні та нетрадиційні форми роботи. Наша школа має багату історію, тому вже сформувалися певні ритуали шкільного життя: загальношкільні тематичні лінійки, день відкритих дверей для батьків, екологічні та благодійні акції, дні здоров’я, загальношкільні батьківські збори « Перлини Миколаївської школи», предметні тижні. Виховувати почуття патріотизму ми починаємо з поваги до родини, школи, села. Родинні свята:
· «Тато, мама і я читацька сім’я»
· « Бабусина доля - як ота тополя»
· «Сім’я, родина, рід».
Проекти
Проект – це задум, план, прообраз передбачуваного або можливого об’єкта;сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення. Останні три роки наша школа працює за методом проектів. Пріоритетним напрямком в цій роботі є соціальне проектування, яке дає змогу учням брати участь у громадському житті школи та села.
Система патріотичного виховання спрямована на самопізнання, самоусвідомлення, самореалізацію учнів.
Ми практикуємо в школі різні види проектів:
· пізнавальні (пов’язані з пізнанням певних природних та соціальних процесів та явищ);
· культурологічні (вивчення та відродження звичаїв та традицій української культури);
· екологічні (вивчення стану довкілля);
· проекти милосердя (практичні дії щодо наданняомоги соціально незахищеним верствам населення)
Учні під керівництвом вчителів складають проекти на природоохоронну тематику. Глибоко патріотичним виявився проект «Притулок моєї мрії». Проблема захисту бездомних собак і котів, охорона природи і здоров’я людей своєї країни переростає у відповідальність за долю всієї біосфери, всього людства.
Педагогічний колектив з своїми вихованцями працюють над проектом «Громадянин» який включає проекти:
Перед складанням проекту:
· визначається мета та завдання проекту ;
· напрямки роботи;
· створюються групи:дослідники пошуковці трударики,екологи
( в залежності від напрямку проекту)
· презентація проекту;
· оцінювання результатів.
Виховні бесіди
Завдання патріотичного виховання ми реалізуємо через виховні бесіди. Розроблено тематику виховних бесід для дітей: «Вітчизні хочу я своїй зрости достойним сином», «Моя рідна Україна», «Ми – українці», «Збережемо красу природи».
Тематичні місячники
Форми проведення занять найрізноманітніші – родинні свята, обряди, конкурси українських народних пісень, вечорниці.
Щорічно в закладі плануємо місячники, пов’язані з:
- родинно – сімейним вихованням («Бабусина доля - як ота тополя», «Сім’я, родина, рід»);
- духовним вихованням(на уроках музичного мистецтва);
- формування здорового способу життя «Чистота – запорука здоров’я», «Як хочеш бути здоровим – загартовуйся».
Волонтери
В школі діє волонтерський загін «Поклик». Волонтерський загін має Положення про волонтерський рух.
Основними завданнями волонтерського руху в школі є:
· сприяння розвитку волонтерського руху в селі;
· задоволення духовних інтересів учнів;
· сприяння соціальному становленню та вдосконаленню індивідуальних якостей та властивостей особистості школяра, відкриття внутрішніх резервів;
· співпраця з громадськими організаціями;
· пошуково – дослідницька робота.
Напрямки діяльності волонтерського загону:
1. Організація та проведення акції «Милосердя».
2. Організація посильної допомоги літнім людям.
3. Участь у спільних районних проектах, таких як «Серце до серця», «Подаруй мрію».
4. Участь у створенні кімнати по патріотичному вихованню.
5. Проведення зустрічей з працівниками сільського господарства.
6. Співпраця з іншими волонтерськими загонами.
7. Привітання людей старшого покоління зі святами.
Бібліотека
Шкільна бібліотека завжди були оазисом в культурному і освітньому
житті навчальних закладів, тим більше роль її зростає на сучасному
етапі. Важливе місце відводиться бібліотеці у національно-патріотичному
вихованню молодого покоління. В шкільній бібліотеці проводяться
зустрічі, тематичні вечори, конференції, конкурси, дискусії та тематичні
тижні. Тут проводяться свята до Дня Перемоги, традиційний тиждень
мужності напередодні свята, в ході якого проходять уроки мужності,
сповнені поезією, піснями і розповідями про грізні роки війни.
Проводяться акції „Милосердя”, „Ветеран живе поруч”, „Турбота”, учні
опікуються долею ветеранів, вдів війни, сталінських репресій, людей
літнього віку, допомагаючи їм по господарству, вітаючи з святами. Бібліотекар школи, Олена Іванівна, проводить велику роботу по патріотичному вихованню учнів школи.
Висновки
У чомусь вихователя чекатиме успіх, а в чомусь – ні. Та все ж потрібно братися за нелегку працю – виховання патріотизму, розпочавши спорудження свого українського дому не з даху чи з фасаду, а з надійного підмурівка – міцних патріотичних почуттів.
Успіх у цій роботі залежить від педагогів школи та нас керівників. Тож не обманюймо й не виправдовуймо себе, свою бездіяльність чи пасивність,бо ніщо не звільняє нас від відповідальності за майбутнє нації. Отже, ми повинні не лише усвідомлювати себе патріотами, але й мусимо прийняти як аксіому те, що патріотизм – це не тільки велика любов, але й високий обов’язок кожного педагогічного колективу.
Література:1.Стаття М.Павленко «Україна – в кожного своя».
2. Тичина П.Г. Зібрання творів – К.: наук. Думка, 1986.
3. Л.І.Відмиш Акція «Громадянин» (текст):науково – методичний журнал «Виховна робота в школі». – К: вид.група «Основа»,
2007, №12,- ст.10
4. Моральне та громадське виховання. – Х.: Вид.група «Основа», 2008. – 256с. – (Серія «Позакласні заходи»).