• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Вчительська скринька

Місце Т. Г. Шевченка в українському національному відродженні


Організатор : Луговий В.В.


Дата початку: 31.01


Дата завершення: 31.01


Час початку: 13:00


Час завершення: 14:00


Місце проведення заходу: клас


Опис :

Тема. Місце Т. Г. Шевченка в українському національному відродженні

Мета: з'ясувати значення діяльності Т. Г. Шевченка у національно-визвольному русі; визначати його місце в українському національному відродженні; на основі різних джерел інформації давати власну оцінку діяльності Т. Шевченка.

Основні поняття: «українське відродження», «національно-визвольний рух».

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, роздавальні картки з уривками з творів Т. Г. Шевченка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація опорних знань

Завдання на відповідність

Співвіднесіть імена історичних діячів та факти їхніх біографій.

1. В. Білозерський

А видатний український поет і художник

2. П. Куліш

Б драматург, актор, режисер, композитор

3. М. Костомаров

В громадсько-політичний та культурний діяч, журна­ліст. Працював учителем на Полтавщині

4. М.Гулак

Г відомий український письменник, історик, етнограф, літературний критик і перекладач

5. Т. Шевченко

Д громадсько-політичний діяч, історик, письменник і публіцист, археограф, фольклорист і етнограф. Автор програми «Книга буття українського народу»

Е громадсько-політичний діяч, педагог, учений. Працю­вав у Києві у канцелярії генерал-губернатора

Відповідь: 1 В; 2 Г; 3 Д; 4 Е; 5 А.

III. Мотивація навчальної діяльності

Кріпак, художник, поет. Він створив «поетизовану версію України, яка воскресає та має велике майбутнє. Найбільшою трагедією українського народу він вважав не те, що народе український потрапив у неволю, а те, що він змирився з нею...» (Турченко Ф. Г.)

«Йому, зрештою, належить визначення національної ідеї: одночасне на­ціональне та соціальне визволення українського народу» (Струкевич О. К.)

«Переживши самого Кобзаря, його ідеї кликали на боротьбу наступні покоління українських революціонерів» (Реєнт О.).

Учитель. На цьому уроці ми маємо з'ясувати, яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному відродженні.

IV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань

Виступи учнів

1-й виступ. Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет, ху­дожник, діяч національно-визвольного руху, ідеолог та символ українсько­го відродження.

Завдання

1. Як пройшли дитинство та юність поета?

2. Під впливом яких обставин та подій формувалися погляди майбутнього поета та історичного діяча?

2-й виступ. Творче життя Т. Г. Шевченка (1843-1846).

Завдання

1. Яке значення для формування поглядів Шевченка мали його поїздки в Україну?

2. Якою була тематика його творів, написаних у цей період?

3. Чи можна стверджувати, що період «трьох літ» (1843—1845) став пере­ломним у творчості Шевченка? Чому?

3-й виступ. Суспільно-політичні погляди Т. Г. Шевченка.

Завдання

1. Яку роль відіграв Шевченко в діяльності Кирило-Мефодіївського това­риства?

2. Які погляди братчиків на майбутнє України він розділяв, а які — ні?

3. Як ви розумієте вислів «Шевченко належав до революційного крила Кирило-Мефодіївського братства»? Поясніть.

4-й виступ. Перебування у засланні. Повернення до Петербурга (1847-1861).

Завдання

1. Як пройшли останні роки життя Т. Г. Шевченка?

2. Що мав на увазі Шевченко, коли сказав в одному із творів: «Караюсь, мучуся, але не каюсь!»?

3. Як ви вважаєте, чому перепоховання Т. Шевченка перетворилося на справжню всеукраїнську маніфестацію?

Робота в групах

1-а група. Опрацювати уривок з тексту поеми Т. Г. Шевченка «Сон» (Шевченко Т. Г. Сон /І Кобзар. — К.: Радянська школа, 1983. — С197) і да­ти відповідь на запитання.

1. Про яких історичних осіб йдеться у цьому творі?

2. Чому Шевченко вважає, що вони «доконали» Україну?

3. Чи поділяєте ви точку зору Т. Г. Шевченка?

2-а група. Опрацювати уривок із поеми Т. Г. Шевченка «Єретик» (Шев­ченко Т. Г. Єретик // Кобзар. К.: Радянська школа, 1983. — С. 207-208) і дати відповідь на запитання.

Які ідеї з програмових документів Кирило-Мефодіїївського братства

відтворив поет у цьому вірші?

3-я група. Опрацювати уривок з документа і дати відповідь на запитання.

З обвинувачувального висновку у справі Т. Шевченка «З улюбленими віршами в Малоросії могли поселитися і згодом укорінитися думки про вигадане блаженство часів гетьманщини, про щастя по­вернути ці часи і про можливість України існувати у вигляді окремої дер­жави... За обурливим духом і зухвалістю, що виходить поза всякі межі, він повинен бути визнаний одним із важливих злочинців».

Чому царський уряд вважав Т. Шевченка «одним із важливих зло­чинців»?

V. Узагальнення та систематизація знань

Вправа «Два-чотири-разом»

Учні дають відповідь на запитання, яке прозвучало на початку уроку: Яке місце посідає Т. Г. Шевченко в українському національному від­родженні?

VI. Домашнє завдання

Скласти історичний портрет Т. Г. Шевченка.