• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Вчительська скринька

«Спочатку було колесо»


Організатор : Ковальчук В.М.


Дата початку: 08.09


Дата завершення: 12.09


Час початку: 13:00


Час завершення: 14:00


Місце проведення заходу: школа


Опис :

Миколаївський НВК

«Спочатку було колесо»

Виховний захід

Провела:

Вчитель початкових

класів

Ковальчук В.М.

2014

Спочатку було колесо...

Інсценізація казки «Курочка та Півник» на новий лад.

(На попередніх уроках праці та образотворчого мистецтва діти виготовляли макети будинків і машин з коробок різного розміру, обклеювали їх кольоровим папером. Сьогодні вчитель використовує їх для створення декорації до казки «Курочка та Півник» - на новий лад. На задньому плані будиночки, перед якими «стоять» ляльки — півник та курочка. На передньому плані машини.)

Учитель. Діти, сьогодні ми розкажемо вам історію, яка трапилася з Півником і Курочкою. Нові пригоди Півника, можливо, допоможуть уникнути неприємностей на вулиці й дорозі.

(Півник поривається бігти через вулицю.)

Курочка. Півнику, зачекай, не поспішай, обережно переходь дорогу.

П і в н и к. Та добре, добре. Ото ще. Хіба мені вперше переходити, чи то пак, перебігати дорогу?

(Півник зникає за будинками, за ним поспішає Курочка. Перед учнями з'являються діти, одягнені в костюми Півника та Курочки.)

Курочка. Півнику, послухай мене.

Півник. Швидше, швидше говори вже, ми сьогодні перед уроками вирішили з півнями пограти у футбол. (Півник намагається перебігти дорогу. Курочка за руку тягне його назад. Чути вуличний шум, сигнали машин.)

Курочка. Півнику, подивись на дорожні знаки.

Півник. Кожного разу примушуєш мене повторювати ці правила, запам'ятовувати. Якби ці знаки вміли розмовляти, ото було б легко в місті гуляти. (Півник вириває руку і перебігає дорогу. Чути удар, гальмують машини. Півника збила машина. До нього підбігає Курочка)

Курочка (плачучи).

Скільки я йому все говорила,

Постійно його вчила та вчила.

А він все одно правил не знає,

Весь час кудись поспішає!

І на червоне світло дорогу перебігає.

Не знаю, як його можна навчити,

Як правильно ходити.

(Півник лежить. Курочка на лоб і на щоку наклеює навхрест

пластир, бинтує голову, малює під оком синець, міряє пульс, слухає фонендоскопом.)

Курочка. Може, до лікарні його відвезти?

(З'являється Лікар Айболить.)

Лікар. Його треба лікувати. (Бере шприц, яким видавлюють крем,

для тортів)

Півник, (злякано) Ой! Не треба! Не треба! Не треба!

Лікар. Обов'язково тебе треба лікувати

Півник. Де я?! Що зі мною трапилося? (Крутить головою і помічає Курочку.) Курочко що, тут діється? Чого це в мене в очах зірки миготять?

Курочка. Ти знову забув правила дорожнього руху, і тебе збив автомобіль. Шановний лікарю, цей неслух Півник постійно порушує правила дорожнього руху. І ніхто його не може навчити.

Півник.

Якби дорожні знаки вміли говорити

То казали б, що треба робити,

Де можна, а де не можна ходити.

Лікар. А вони розмовляють, тільки ти їхню мову не розумієш. (Замислюється, бере Півника заруку, рахує пульс) Може, мені спробувати тебе навчити?

Півник.

Їх так багато. Хіба всі можна запам'ятати?

Курочка.

Сідай рівненько, слухай гарненько,

Будь уважний, запам'ятані назавжди.

Півник.

Та я не зможу

Навіть якщо допоможеш.

Лікар. А все ж спробувати варто.

Курочка. Так. Але мене він не слухає, не розуміє. Можливо, діти, ви нам допоможете? (Діти знайомлять Півника з дорожніми знаками)

1-й учень.

Іди через вулицю там, пішохід,

Де знак показав тобі: «Тут перехід».

(Демонструє знак переходу)

2-й учень. Пішохід, пішохід!

Пам'ятай про перехід.

Підземний, наземний,

Схожий на зебру.

І знай, що тільки перехід

Збереже тебе від бід.

Лікар. Запам'ятав? А тепер скажи, як слід поводитися, коли вийшов із автобуса і треба перейти на інший бік вулиці?

Півник. Треба швидше перебігти дорогу, а ще краще пролізти між

колесами.

Курочка. Бачите, діти, Півник знову не так все розуміє як треба.

Поясніть йому, будь ласка

1-й учень. Треба почекати, поки автобус від'їде, уважно подивитись у різні сторони і тільки потім переходити. А якщо є пішохідний перехід, то слід переходити тільки по ньому.

Лікар. З тобою трапилась дорожня пригода, бо ти поспішав грати у футбол. А чи можна грати на дорозі?

Півник. Дивлячись у що! У шахи не можна, бо машина фігури позбиває. А у м'яча можна, ще й як!

Ку р о ч к а. Діти, ви згодні?

2-й учень.

Ось правило одне,

для діток головне:

«На дорозі не гратися, не кататися,

Якщо хочете живими зостатися!»

Курочка.

Півнику, мій друже, пам'ятай!

Дорогу не перебігай.

Вмить авто не зупинити,

Можна лиха наробити.

Лікар.

Переходячи дорогу,

Не спіши, не метушись,

А наліво і направо

Ти уважно подивись.

Діти.

Правил руху дотримуйсь завжди,

По тротуарах справа ходи.

На дорогу не вибігай,

Бо спіткнешся й під колеса

Вмить потрапиш, так і знай.

Півник. Спасибі вам усім. Я багато чого зрозумів. Скажіть, лікарю, а чи скоро я зможу їздити на велосипеді?

Лікар. Одужаєш ти скоро. А на велосипед сісти я тобі дозволю, коли ти якомога більше будеш знати про цей вид транспорту.

Півник. А що про нього треба знати?

Лікар. А ось послухай учнів.

Розповідь учнів про велосипед.

Слово «велосипед» має походження від латинських слів «велокс» —

швидкий і «педіс» — нога. У перекладі дослівно «швидконіг». З'явився

велосипед у XIX ст. Оскільки в. цій машині рушійною силою — «двигуном» — були людські ноги, то й назвали її відповідно, використавши два латинських слова: швидконіг.

Уявіть собі, скільки було здивування, коли в записах XVII ст. знайшли прізвище священика — Велосипедов. Не було тоді велосипедів, не було назви їхньої, а тому і не могло від цього слова утворитися прізвище. Отже, якийсь священик із прізвищем чи то Швидконогов, чи Скороножкін, щоб позбутися легковажного прізвища, переклав його латинською мовою, від чого одразу воно стало урочистим і небуденним.

Велосипед — дуже зручна машина. Нею користуються і дорослі, і діти. У деяких країнах велосипед є основним видом транспорту.

Історія сучасного велосипеда почалася з дерев'яного самоката, який придумав майже 500 років тому видатний італійський художник, вчений, лікар, механік Леонардо да Вінчі. Він зробив креслення велосипеда. Однак виготовити велосипед йому не вдалося.

Значно пізніше, у XIX ст., німець Драйз зробив бігову машину, яка була дуже схожа на велосипед. Тільки, щоб їхати, потрібно було відштовхуватися ногами від землі.

Через деякий час інший винахідник Дальзей придумав педалі. З їхньою допомогою крутилося переднє дуже велике колесо. Його шпиці миготіли, наче ноги величезного павука. Велосипед так і назвали — «павук».

Перший в історії велосипед був виготовлений в Англії 1839 року,Його вага була 34 кг. Машина була зроблена з вигнутого дерева і залізних коліс із гумовими шинами. Педалі з'єднувались із заднім колесом і приводились у дію ногами. Цікаво, що 1842 року автор винаходу Кіркпатрік Макміллан поїхав до Глазго і там став причетним до першої у світі аварії за участю велосипеда — він наїхав на вулиці на хлопчика.

Згодом зробили дитячий триколісний велосипед. Але він був мало схожий па сучасний — оскільки метал був дуже дорогим, колеса виготовляли з дерева. Такий велосипед був дуже великий, удвічі вищий за сучасний.

У Росії перший двоколісний суцільнометалевий велосипед побудував 1801 року кріпак 10. М. Артамонов.

Сучасний тип велосипеда складався в основному з 90-х років XIX ст. В Україні промисловий випуск велосипедів розпочато 1923 року на Харківському велосипедному заводі.

Велосипеди поділяються на дорожні (чоловічі та жіночі), універсальні, спортивно-туристичні, спортивні, підліткові, дитячі і спеціальні (циркові, вантажні, велоколяски тощо).

Трапляються велосипеди дуже незвичайної конструкції. Згадайте індійського рикшу-велосипедиста. У нього невеликий критий возик, у якому сидять один-два пасажири.

Дуже оригінальні велосипеди - тандеми. У них на одній рамі кілька сидінь і для кожного по дві педалі. Кожен із велосипедистів крутить свої педалі, але кермо повертає тільки перший — головний велосипедист. Уявляєте, якою великою може бути швидкість такого велосипеда!

А які привабливі водні велосипеди-катамарани, де замість двох коліс — човни! Приємний відпочинок! А циркові одноколісні! Просто диво!

Ще є такі велосипеди, які допомагають людям тренуватися, відновлювати здоров'я. Це велотренажери.

Лікар. Для того щоб користуватися кожним видом транспорту, треба знати правила поводження з ними. Щоб їздити на дорожньому велосипеді, треба знати багато правил. Вони не складні, але виконувати їх треба обов'язково. Тільки знання й виконання цих правил дозволяє навчитися їздити на велосипеді.

Півник. Як багато цікавого ми почули, правда, Курочко?

Курочка. Так. Але ж ти, Півнику, дуже погано засвоюєш правила!

Лікар. Наші учні ці правила знають і з задоволенням Півнику їх нагадають.

Учні. Кататися на дитячому велосипеді може навіть малюк, але

тільки на закритих для руху машин майданчиках, стадіонах та в інших

безпечних місцях.

• Не можна дітям кататися на проїжджій частині дороги.

• Кататися на велосипеді по дорозі можна лише з 14 років.

• Велосипед повинен бути обладнаний світловідбивачами: спереду білого кольору, з боків — оранжевого, ззаду — червоного.

• Збираючись на велосипедну прогулянку, перевір справність гальма.

• Пішоходам треба бути уважними на велосипедних доріжках.

• Треба бути уважними, під'їжджаючи до будинку: тут зазвичай припарковано багато машин.

• Переходячи вулицю, потрібно йти пішки поруч із велосипедом.

• Не слід влаштовувати велосипедні перегони в місцях, відведених

для пішоходів..

Велосипедистам забороняється:

— рухатися по проїжджій частині, коли поряд є велосипедна доріжка;

— кататися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);

— під час руху триматися за інший транспортний засіб;

— буксирувати велосипед;

— їздити, не тримаючись за кермо або знявши ноги з педалей;

— перевозити пасажирів, за винятком дітей до семирічного віку, на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками;

— керувати велосипедом з несправним гальмом і звуковим сигналом, а також без освітлення у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.

• На велосипеді дозволяється перевозити лише такі вантажі, які не

заважають керувати велосипедом і не створюють перешкод іншим

учасникам дорожнього руху.

Курочка. А давайте пограємо в гру «Ланцюжок» - Чи зможемо ми створити довгий ланцюжок загадок про велосипед?

(Діти розказують раніше вивчені загадки.)

Не ходжу тепер ногами,

Йду попереду від мами..

То який-же тут секрет?

Мене везе ... (велосипед).

Держусь я тільки на ходу,

А якщо стану — то впаду!

(Велосипед)

Що то за машина?

Перше біжить, а друге здоганяє.

На собі вершника тримає.

Роги є і голос має.

Як вона зветься, хто відгадає? (Велосипед)

Два колеса і дві педалі —

Лечу вперед в безмежні далі.

Та з рук руля не випускаю,

Бо правила дорожні знаю.

(Велосипед)

Хто стоїть, Коли біжить,

А як стане — падає? (Велосипед)

Два колеса підряд, їх ногами вертять,

А поверху торчком —

Сам володар крючком. (Велосипед)

Двоє ніг у швидкого коня,

Має вій одне око і роги.

Я катаюсь на ньому щодня,

Хоч і добре натомлюю ноги. (Велосипед)

Я дружу з велосипедом

і сміливо на нім їду.

Та за знаком край дороги

Сміло в хід пускаю ноги. (Велосипедна доріжка)

Півник. А. послухайте мою загадку:

- Два брати біжать, а один одного не можуть наздогнать.

(Колеса велосипеда)

Курочка. Усе, що їде повз нас на вулиці, і все, на чому ми їдемо, має колеса.

Для того щоб відстань короткою стала,

Для того щоб швидкість здолати і час,

До нашої ери ще люди подбали

І винайшли колесо кругле для нас.

Слово «колесо» утворено від. «коло», а це одне з найдавніших слов'янських слів. Ваші улюблені «колеса» — це велосипед. «Двигун» у цієї машині — ваші ноги.

Учитель. А пам'ятаєте, діти, чудову казочку В. Сутєєва «Різні колеса»?

(Розглянути ілюстрації до казки, повторити зміст, перелічити, що створили герої за допомогою різноманітних коліс.)

Виготовлення поробок.

а) Перегляд зразків: різноманітні велосипеди, велотренажери, автомобілі різного призначення, візочки, самокати.

б) Обговорення послідовності виконання дій.

в) Повторення правил техніки безпеки.

г) Самостійна творча робота учнів у парах.

д) Відпочинок — конкурс «Кращий велосипедист».

(Дітям пропонуються запитання, заздалегідь записані на дошці. На окремих аркушах паперу вони записують відповіді.) , — Як називають машину, яка рухається завдяки силі їздця? (Велосипед.)

— Як називається знак у блакитному колі із зображенням велосипеда? (Доріжка для велосипедиста.)

— Як називається знак у колі з червоною облямівкою із зображенням велосипеда? (Рух на велосипедах заборонено.)

— Що зображено на наказовому знаку «Доріжка для пішоходів і велосипедистів?» (Велосипед і фігура людини.)

— Які деталі велосипеда обов'язково треба перевіряти перед виїздом? (Гальма і кермо.)

— У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?

(У віці 14 років.)

Самоперевірка конкурсу. (Учитель відкриває дошку, на якій записано відповіді.)

Визначення переможців.

є) Продовження роботи з виготовлення поробок.

Підбиття підсумків. Виставка робіт.

(Курочка з Півником відзначають кращі роботи.

1-й учень нагадує способи посадки та сходження з велосипеда.)

Для того щоб сісти на велосипед та почати рух, нахили його до себе, руки на кермі. Одну ногу, перекинувши її за раму, постав на напівопущену педаль, інша нога стоїть на землі.

Для того щоб зійти з велосипеда, пригальмуй. Нахили машину в той бік, куди сходитимеш, і, торкаючись однією ногою землі, загальмуй остаточно, після чого перенеси іншу ногу через раму.

Лікар (до Півника). Коли ти засвоїш навички посадки і сходження, навички їзди на велосипеді, добре вивчиш правила катання на велосипеді, правила дорожнього руху, тоді можеш грати в різні ігри з велосипедом. Ігри на велосипедах можна влаштовувати лише на майданчиках, де достатньо місця і де відсутні машини та пішоходи.

Гра «Лабіринт».

На землі чи асфальті малюємо спіраль. Учасники по черзі мають

проїхати по ній. Виграє той, хто найбільш точно повторить малюнок

і виконає найменшу петлю,

Гра «Вісімка».

Для цієї гри-вправи потрібно встановити дві лінії прапорців — по 6 у кожній. Загальна відстань — 6—8 м, між прапорцями 1—1,5 м. Учасники мають проїхати між прапорцями подвійним поворотом — «вісімкою», поступово зменшуючи відстань. Виграє той, хто зробить «вісімку» краще за всіх.

Гра «Хто повільніше?»

Беруть участь кілька дітей одночасно. На відстані 20—30 м проводяться дві лінії: старт і фініш. Рух починається за сигналом. Завдання — проїхати відстань якомога повільніше. Хто зніме ногу з педалі і торкнеться нею землі — вибуває з гри. Перемагає той, хто подолає відстань повільніше за всіх.

Гра «Велослалом».

Для випробування підійде невеличкий майданчик або подвір'я біля вашого будинку. Кожен учасник по черзі виконує чотири завдання. Максимальна оцінка за кожне завдання — 3 бали. Якщо учасник перетинає обмежувальну лінію або робить Іншу помилку, то він втрачає один бал на певному завданні. Переможе той, хто набере більшу кількість балів.

а) Проїхати 15 м по смузі шириною 20—30 см, не заїжджаючи на обмежувальні лінії. Враховується точне виконання завдання. :

б) Зробити «вісімку» між двома колами, накресленими на землі на відстані 5 м одне від одного (діаметр 1 м). Враховується точне виконання завдання.

в) Дуже повільно проїхати 10—15 м, зупинити велосипед так, щоб

переднє колесо було зовсім близько до накресленої впоперек лінії, та зійти з велосипеда точно в зазначене коло (діаметром

30 см).

г) Об'їхати «змійкою» 8 прапорців, розташованих на відстані 3 м

один від одного, та повернутися на старт по прямій лінії. Оцінюється безпомилкове виконання завдання.

Віршики М. Дружиніної про правила катання на велосипеді.

Слоненятко мчить вперед,

Друг його — велосипед.

Та дідусь повчав:

— Не слід

Виїжджати з-за воріт!

І додав не так суворо:

— Погасай собі по двору.

Лиш уважним будь, юначе!

— Обіцяю буть обачним!

На велосипеді друг

їздить колами навкруг!

— Постривай! — гукаю строго.

Що, не бачиш? Це ж дорога.

Друг звернув умить направо.

Я йому гукаю: — Браво!

— Ура! Я можу скрізь кататись —

Мені сьогодні чотирнадцять!

Тож одтепер я можу все:

Чимдуж помчатись по шосе

Із вітерцем навперегони.

— Гей, розступись! — сигналить дзвоник.

— Ослику, ослику, що ж ти накоїв

Із велосипедом своїм і з ногою?!

— Досі не можу повірити й сам,

Як я наїхав отак на паркан?

Велосипед мене з гірки поніс,

Але марно на гальма я тис.

— Отже, щоб їхати з дому, звичайно,

Спершу ти мав перевірити гальма!

На велосипеді їхав котик Федір.

Поряд песик біг Дружок,

«Дзень дзелень», — дзвенить дзвінок.

Обережно, пішохід!

По доріжці їде кіт!

їжак з велосипеда — плиг! —

Боюсь я під'їзних доріг!

Авто снують — хоч вір не вір —

Немов по трасі, через двір!

«Тойота», «Вольво», «Мерседес»

Я аж зіщулююсь увесь.

Тож закликаю всіх знайомих:

«Обачні будьте й біля дому!»

— Злізай з велосипеда, кіт!

Ось тут, мій друже, перехід.

І, отже, ми підемо пішки,

Й велосипед пройдеться трішки.

— Атож, він вибився із сил.

Спасибі, дядьку крокодил.

— Ми вас зумієм перегнати! —

Кричали зайцям цуценята. —

Тисніть чимдужче на педалі,

Та нам дістануться медалі.

— Отямтесь! Тут гасати годі,

Бо так багато пішоходів!

Давайте краще погасаєм

Отам, де зовсім їх немає

На дошці записані правила катання на велосипеді. Учні по черзі читають напам'ять віршики, які вивчили заздалегідь, а клас підбирає до

кожного з них правило.

Правила катання на велосипеді

1. Кататися на велосипеді можна лише у дворі або ж у відведених

для цього місцях.

2. Не можна дітям кататися на проїжджій частині дороги.

3. Кататися на велосипеді по дорозі можна лише з 14 років.

4. Збираючись на велосипедну прогулянку, перевір справність

гальма.

5. Пішоходам слід бути уважними на велосипедних доріжках.

6. Будь уважним, під'їжджаючи до будинку: тут зазвичай припарковано багато машин.

7. Переходячи вулицю, треба йти пішки поруч із велосипедом. 8. Не слід влаштовувати велосипедні перегони в місцях, відведених для пішоходів.

Велосипед — твій друг надійний...

На двох колесах хочеш гнати?

Тож треба правила всі знати!

І пам'ятати правил збір:

Не виїжджай до чотирнадцяти за двір

І за кермом велосипеда

Ти не мчи, мов та ракета!

Пам'ятай іще, дитино

Не хапайся за машини!

Не буксуй! Крути педалі,

Будеш їхати здоровим далі.

І кермо не полишай,

Ти ним вміло, управляй!

Не катай маленьких діток

І «дорослих» одноліток.

ЇДУ, ЇДУ, і вперед

Мчить мій велосипед.

Натискаю на педалі.

їду далі, далі, далі.