Організатор : Ковальчук В.М.
Дата початку: 06.02
Дата завершення: 06.02
Час початку: 12:00
Час завершення: 12:30
Місце проведення заходу: школа
Опис :
Подорож до Сонячної долини із Василем Сухомлинським
Урок розвитку зв'язного мовлення
Мета. Розвивати уяву, інтерес до навколишнього світу, фантазію, мислення, мовлення, навички виразного читання. Збагачувати словниковий запас слів. Зацікавлювати учнів у вивченні творів В. Сухомлинського, бажання здобувати нові знання. Формувати допитливість, спостережливість, вміння висловлювати свої думки. Підвести до розуміння поняття «сонячна людина».
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Повідомлення — зачитування
кращих творів з теми «Сонечко і сніжинка». (Показ Сніжинки, що дякує учням).
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення маршруту-подорожі.
(Долина знайомств).
2. Опрацювання «Легенди про Сонце». (Підніжжя легенди). Зачитування вчителем легенди. Робота над розумінням прочитаного.
— Що виросло з першої, другої, третьої насінини?
— Кого можна назвати Сонячною людиною?
Сонце дає світло всім,
хто шукає його,
І зігріває усіх,
кому потрібно тепло.
А коли сонячні проміння
у серце попадуть,
Таку людину сонячною звуть.
Такою людиною став Василь Сухомлинський.
— Що ми знаємо про що людину? Чи писав він казки? (Понад 1500 казок для дітей)
Які твори вам відомі?
• «Найласкавіші руш»
• «Скільки ранків я проспав»
• «Ґавеня і соловей»
• «Що краще»
• «Дідова колиска»
• «Я хочу сказати своє слово»
• «Іменинний обід»
3. На горі несподіванок — «Краплинка роси» «Горбатенька дівчинка» «Ледача подушка» «Безродний дятел»
Ми сьогодні підіймемося на Гори несподіванок у незвичну Школу під блакитним небом В. Сухомлинського.
Що ж це за школа? Ми дізнаємося про неї на сьогоднішньому уроці
Ця школа — джерело дивної душ» і слова. Сюди потрапляють учні, щоб стати людьми великої душі, розуму і серця. Приходять у світ казки — природи, і самі стають письменниками.
Ми опрацюємо казку «Сонечко і Сонце» В. Сухомлинського.
А зараз несподіванка.
Я — маленьке, дрібненьке,
З крапочками, червоненьке.
Попелиць я їм з кущів.
Павутинних злих кліщів.
— Хто це? Чому цю комашку наливають сонечком?
Опрацювання твору В. Сухомлинського «Врятував сонечко».
Читання ланцюжком.
Робота над розумінням прочитаного.
— Коли відбувалася подія?
— Чи загрожувало Василькові промокнути?
Словникова робота.
Шовковиця — це дерево, який харчуються комашки, з кокону яких виготовляють шовк.
Непорушко — не рухався.
Злива — сильний дощ.
Заглибина — ямка.
Острівець — маленький острів.
П'ятачок — монета 5 коп.
Завдання. Знайти у тексті слова з переносним значенням. (Насунули хмари, змок до нитки)
— Який це текст за метою висловлювання? (Розповідь з елементами міркування)
— За жанром — це казка, оповідання чи наукова стаття?
— Яка тема тексту? (Про природу, про хлопчика Василька і комашку - сонечко)
— Яка мета тексту? (Берегти природу, бути доброю людиною, співчутливою, мати у серці теплоту і сонце, бути сонячною
людиною)
- Що видалося несподіваним оповіданні?
4. Зупинка перепочинку.
Щоб продовжити подорож, нам потрібно перевтілитися».
Медитація «Сонечко» (під мелодію).
Ми — маленькі сонечка. (Долоньки).
Ми — прокинулися, підіймаємося над обрієм. (Розправляємо долоньки).
Ми — всі разом, у нас багато тепла і світла. (Руки у кулак).
Ми — велике сонце. (Розправляємо руки над головою).
Ми — даруємо землі своє тепло.
Ми — випромінюємо тепло і світло.
Ми перетворилися на маленькі сонячні промінчики. (Махаємо руками).
Ми летимо над морем переплутанок і все навкруги освітлюємо.
Ми — приземлюємося. (Ми — присідаємо...).
Ми — усміхаємося... (Ми — поглядаємо...).
Нам легко і радісно!
5. Море переплутанок.
(На дошці).
дуБу я діропри гомдру!
(Буду я природі другом!)
6. Казковий острів.
Ми казку в гості запросили,
Щоб її придумали, створили.
Почнемо з чистомовки.
Ок-ок-ок — йде у школі урок.
Чко-чко-чко — запросимо Сонечко.
Шка-шка-шка — у небезпеці ромашка.
Єм-єм-єм — ми її всі врятуєм.
Створимо свою казку. (Усне складання).
— Яка небезпека могла б трапитися з жучком?
Опорні слова: дощ, вітер, вогонь, гинуть рослини від шкідників, а потрібна допомога.
Пам'ятаймо про частини тексту (зачин, основна частина, кінцівка)
Отже, записуємо назву тексту: «Сонечко-жучок».
— Може хтось віршик захоче свій створити?
— Тож починаймо. (Запис творів під легку мелодію. Зачитування творів, складених учнями. Визначення переможців).
7. Сонячна галявина.
У сонячній скриньці — Сонечко-Курчатко і лист, який зачитують переможці конкурсу.
Я усіх, усіх вітаю!
І про себе повідомляю!
Дякую, що мене врятували,
Що доброту у серці мали!
І надалі сонячними людьми зростайте!
Про слабших себе — не забувайте!
IV. Підсумок уроку.
— Чи сподобалася вам подорож?
— Що означає бути сонячною людиною?
— Кого з письменників і вчителів назвали сонячним?
Чому?
— Чи подобаються вам його казки?
Ми вирушимо ще багато разів до Школи піц Блакитним небом! До зустрічі! Хай щастить вам!
ДОДАТОК ДО УРОКУ
Легенда про Сонце
Якось у давні часи звернувся Бог до зірок, своїх дітей:
«Задумав я створити Матінку-Землю прекрасну і посіяти на ній насінинки життя».
Багато зірок просилося — адже для зірки щастя — знайти своє місце. Але Бог помітив найяскравішу і назвав її Сонцем.
Потім треба було Матінку-Землю прибрати. Посіяв Бог на Землі насінинку життя у перший раз. Посміхнулося Сонечко І виросла з цієї насінинки різнобарвна сукня землі: дерева, квіти, плоди різні.
Посіяв Бог на Землі насінинки життя у другий раз. Відправило Сонечко на Землю свої промінці і виросли з цих насінин тварини й птахи.
Посіяв Бог насінини життя третій раз. Проникли сонячні промінці прямо у серцевину насінин життя, наповнили їх світлом, виросли з них різні народи І племена.
З того часу і почалося: посміхнеться сонечко — зазеленіють дерева, розквітнуть квіти, забуяє трава; приголубить сонечко землю — виводять тварини дитинчат, птахи пташенят; наповнить світлом серце людини — стає вона сонцю подібна, тепло і світло біля неї людям.