• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Виховна робота

Мотивація навчальної діяльності як засіб підвищення якості знань учнів


Організатор : Скуратовська О.В.


Дата початку: 13.01


Дата завершення: 13.01


Час початку: 14:00


Час завершення: 15:00


Місце проведення заходу: школа


Опис :

Мотивація навчальної діяльності як засіб підвищення якості знань учнів

Найкращий учитель той, хто пробуджує в учнів бажання вчитися. Ця незаперечна істина проголошувалась в тій чи іншій формі прогресивними педагогами всіх часів.

У книжці „Серце віддаю дітям" В.О.Сухомлинський, звертаючись до вчителів, писав: „Не забувайте, що грунт, на якому будується ваша педагогічна майстерність, - у самій дитині, в її ставленні до знань і до вас, учителю. Це - бажання вчитися, натхнення, готовність до подолання труднощів. Дбайливо збагачуйте цей грунт, без нього немає школи". Щоб навчити дитину, треба не просто передати їй знання і вміння, а й викликати в неї відповідну активність, пізнавальну чи практичну. Важливим структурним елементом цієї активності є мотивація, в якій виявляється ставлення школярів до навчання.

Що ж таке мотив? Мотив (від латинського moveo - штовхаю, рухаю) -спонукальна причина дій, вчинків людини (те, що штовхає до дії). В учінні — це пробудження, які спрямовують діяльність учнів. Ступінь навчальної активності школяра є наслідком сильної або слабкої мотивації навчання (мотивація — це система мотивів). Можна сказати, що мотиви учіння — це активізуючи сила, одна з основних умов навчальної діяльності. У загальному вигляді проблема мотивації навчання є проблемою причин, які наперед визначають різні форми виявлення активності тих, хто навчається. Мотивація навчання, інтерес до пізнавальної діяльності посідають чинне місце серед факторів, що визначають продуктивність педагогічного процесу. Вивчення, формування й правильне використання діючих мотивів – основа педагогічної праці. Навчальна мотивація як психологічний феномен є надзвичайно складною. Інноваційне значення педагогічного досвіду, що пропонується до розгляду, полягає в тому, що вчитель-практик розглядає питання формування мотивації навчальної діяльності молодших школярів як запоруку підвищення ефективності навчання. Кожен учитель ставить собі за мету дати дитині глибокі й міцні знання, його головним завданням має бути не просто викладення матеріалу, а залучення учнів до активної участі в опрацюванні теми, що вивчається, через застосування сучасних інноваційних методик навчання молодших школярів.Основою ефективного навчання учнів є формування в дитини мотивації до навчальної діяльності. Саме вмотивована діяльність стимулює дитину до навчання, якісного засвоєння знань, розвитку. Основи мотивації навчання закладаються саме в молодшому шкільному віці.Залежно від мотивації одне завдання дитина може не виконувати взагалі або виконувати з різним ступенем активності, а над іншим готова просидіти тривалий час, не помічаючи завершення уроку. «Живильні сили для всього дерева учіння йдуть насамперед від почуттів маленького школяра, від того як його зустрічає школа і перший учитель», - наголошує О. Я. Савченко. Тому розвиток правильної мотиваційної спрямованості має супроводжуватися і впливом на емоційне ставлення школярів до навчання.Щоб зацікавити учнів роботою на уроці, дбаю про гармонійне поєднання мотиваційного, змістового, процесуального та розвивального компонентів навчальної діяльності. Зміст має привабити дітей чимось незвіданим, сприяти розвивальним дидактичним цілям. Дитина має зрозуміти значущість навчального матеріалу, а я намагаюсь створити оптимальне навчальне середовище для реалізації сутнісного потенціалу кожної особистості.Невичерпним матеріалом для навчальних занять з рідної мови є саме життя. З великим задоволенням діти запрошують до класу «засмучену осінь» чи «життєрадісну весну», «срібну зиму» чи «золоте літо». Кожна сторінка уроку допомагає створити образ, який змушує дітей хвилюватися, уявляти, фантазувати, співпереживати, спонукає до активної мовленнєвої діяльності. Наприклад, під час вивчення розділу «Будова слова» запропонувала дітям з’ясувати символічне значення віночка з квітів, як символу України, щоб викликати інтерес до традицій українсько народу. Після виконання певних завдань вони вплітали до віночка по одній квіточці (ромашка, мак, любисток, волошка, калина, вишня), пояснюючи його символічне значення, самостійно добирали додатковий цікавий матеріал і презентували його. Учні запропонували з’ясувати і запам’ятати значення стрічок, бо дізналися, що набір їхніх кольорів і розташування – теж невипадкові. А наприкінці вивчення розділу учні ознайомилися із традицією українського народу плетіння віночка. І як нагорода – в класі з’явився чудовий віночок.Невід’ємну роль на уроці відіграє ігрова діяльність, вона є основою для формування спочатку навчальної, а потім й інших видів діяльності.Саме ігрові форми роботи спонукають дітей до засвоєння нових знань, а це обов’язковою складовою розвитку мотивація учнями навчальної діяльності.Серед аргументів, що мотивують учня до здобуття нових знань, виділяють такі:

зростай у своїх знаннях;

умій відстояти себе;

заявити про себе своїми знаннями;

пам’ятай, що ваші знання – це шлях до успіху.

На сучасному етапі вводжу в практику інтерактивні технології. Інтерактивними слід вважати технології навчання, які здійснюються шляхом активної взаємодії вчителя і учнів у процесі навчання. Широко застосовую парні та групові форми роботи, які значно розширюють можливості співпраці, активізують і розвивають мовленнєві здібності дітей. Добираю такі навчальні завдання, які збуджують думку, дають широке поле для пошуку, припущень, обговорення створюють у класі атмосферу творчості.Використання інтерактивних методик навчання із розвитком мотивації молодших школярів дає змогу покращити результативність і якість навчальної діяльності.Тому на мою думку надзвичайно важливо розвивати в дітей молодшого шкільного віку не просто бажання вчитися, прагнення оволодівати знаннями, а виховувати у дитини органічну потребу в мотивовано сприймати нову інформацію, вміти застосовувати її в реальному житті, використовувати нові знання й уміння в реальних життєвих ситуаціях. Творча робота вчителя як засіб розвитку мотивації учіння молодших школярівРозгорнута навчальна діяльність молодших школярів неможлива без активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу.Прийшовши до школи, дитина:

має набути досвіду дослідницької та ігрової діяльності;

намагається реалізувати пізнавальну активність психіки, що суттєво відрізняється від простої потреби у «враженнях»;

з ентузіазмом входить у шкільне життя, оскільки шукає задоволення потреб:

а) пізнавальної;б) у спілкуванні;в) у затвердженні свого статусу в суспільстві;

здебільшого не сприймає традиційний зміст навчання як особистісно значущий, оскільки він не відповідає ані потрібнісно-мотиваційній, ані операційній сферам особистості.