СПІВРОБІТНИЦТВО КРАЩЕ ЗА КОНФЛІКТ

2017-10-27

Миколаївський навчально – виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

Тема:

«СПІВРОБІТНИЦТВО КРАЩЕ ЗА КОНФЛІКТ»

ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ

Підготувала:

Вчитель початкових класів

Ковальчук В.М.

Миколаївка 2017

Мета.

1. Формувати в учнів початкові знання й уміння,

необхідні для ненасильницького рішення сперечань, конфліктних ситуацій.

2. Виховувати почуття впевненості в собі і соціальної

терпимості — основ культури і права людини.

Обладнання. Ілюстрація «Ослики» — на кожну парту; таблиця з прислів'ями, вірші для читання в класі; «спорядження» листоноші.

Хід уроку

I. Організація класу. Робочий настрій учнів.

а) Традиційне відкриття уроку (виконання пісні

«Усмішка», обговорення значення посмішки для кожної людини).

— Чому ми кажемо, що дружба «починається з усмішки»? Що ви відчуваєте, коли вам хтось усміхається?

б) Розсаджування учнів ближче один до одного у коло.

II. Активізація знань, отриманих на попередніх уроках.

а) Вступне слово вчителя.

— Давно, діти, не збиралися ми таким тісним колом, щоб поговорити про наші інтереси, свої права й обов'язки. Позаду веселі новорічні канікули і, можна сказати, цілий рік позаду. І все-таки, давайте спробуємо згадати наш попередній урок права. Про що цікаве, нове

ви на ньому довідалися, з ким зустрічалися?

(Із людьми різних національностей, різного кольору шкіри).

— Давайте ми ще раз повернемо нашу земну кульку і пройдемося кладеними нами дорогами. А хто з вас знає, як спілкуються між собою люди з різних далеких країн?

(Телефоном, телеграфом, їздять один до одного в гості).

А: ще вони пишуть, шлють один одному листи. Хто ж розносить ці листи? (Листоноші)

б) Гра «Пошта». Я пропоную і вам пограти в гру, що так і називається «Пошта».

(Вибирається «листоноша». Він надягає спеціальну шапку з написом «Пошта» і сумку через плече. В руці у нього дзвіночок).

Учитель. Назвіть, діти, яку-небудь державу. (Називають).

Листоноша. Дінь-дінь. Пошта.

Ведучий. Звідкіля і куди?

Листоноша. З Донецька в Англію (Японію, Італію'...)

Ведучий. А хто мешкає в Англії?

Листоноша. Англійці.

(Далі роль листоноші передається наступному гравцю, а діти називають іншу державу. Наприкінці гри вчитель направляє пошту знов в Україну).

III. Засвоєння нових знань.

а) Повідомлення теми і мети уроку,

— Після довгої подорожі ми повернулися додому. Хто ж зустрів вас тут? (Учитель, батьки, друзі).

— Ви скучили? А давайте скажемо відверто: чи завжди нам добре в дворі, у школі, вдома? (Відповіді дітей про те, що хтось скривдив їх, обізвав, ударив — тоді погано).

— А як ви думаєте, чому між людьми, іноді навіть найближчими, бувають сварки, образи? Узагалі, чому сваряться люди? (Відповіді дітей).

— От сьогодні, діти, ми і спробуємо з вами вирішити,

як можна уникнути сварок, образ, конфліктів. Але для початку давайте подивимося на це як би з боку.

б) Інсценівка вірша С. Михалкова «Два барани».

Ведучий.

По крутой тропинке горной

Шел домой барашек черный.

И на мостике горбатом

Повстречался с белым братом...

И сказал барашек белый:

Баранчик Білий.

— Братец, вот какое дело:

Здесь вдвоем нельзя пройти —

Ты стоишь мне на пуги.

Ведучий. Черньїй брат ответил:

Баранчик Чорний.

— М-е-е. Ты в своем, баран, уме?

Пусть мои отсохнут ноги,

Не сойду с твоей дороги!

Ведучий.

Помотал один рогами,

Уперся другой ногами...

Как рогами не крути,

А вдвоем нельзя пройти.

Сверху солнышко печет,

А внизу река течет.

В зтой речке утром рано... '

Утонули два барана.

— Що сталося з баранчиками, діти? Чому між ними відбулася сварка? Як можна було уникнути лиха? (Висловлення дітей).

Усе б нічого, якби іноді на таких упертих баранчиків не були схожі наші діти, а іноді, на жаль, і дорослі. І через те, що люди чи не можуть, чи не хочуть зрозуміти один одного, поступитися, простити, виникають сварки, образи, конфлікти, навіть бійки. А коли сваряться відразу цілі народи, то бій йде вже на смерть — виникають війни. Давайте послухаємо, що нам розкажуть про це діти.

в) Слухання та обговорення конфліктних ситуацій, описаних у творах письменників.

НАГРУБИВ

Діма злим сьогодні був, відіпхнув братишку,

Навіть мамі нагрубив... й нахилився в книжку.

Але ледь відкрилась книжка,

Раптом прочитав хлопчисько:

«Вітер по морю гуляє і кораблик підганяє.

Він біжить собі у хвилях на роздутих на вітрилах

Мимо острова Буяна, мимо... Діми - грубіяна».

ХІБА ЦЕ КЛАС?

Нема ні миру, ні любові —

Розтанули і зчезли вмить.

Розбив Віталік носа Вові,

І той заплаканий стоїть.

Замазали весь зошит Галі,

Погане слово хтось сказав.

Пішла біда гуляти далі...

Хтось Колі ручку поламав.

Скубнули Таню за косичку,

Вона ображена мовчить,

З книжками скинули поличку...

Ну як в такому класі жить?

Де хлопці і дівчата б'ються

І прозиваються весь час,

Де над бідою всі сміються....

Скажіть мені, хіба це клас?

С.Махотін

г) Психологічна хвилинка.

— А тепер, діти, закрийте очі й спробуйте згадати свою найбільшу образу, сварку. Може, із другом (подругою), може, із братиком, з мамою. Але обов'язково розкажіть. як потім з цієї сварки ви «вийшли». (Відповіді дітей).

д) Розглядання Ілюстрації «Ослики». Обговорення.

Розгляньте ілюстрації. Подумайте, у якій послідовності їх треба розташувати? Що відбулося з осликами? Про що вони задумалися? Чи правильний висновок зробили? Доведіть свою правоті'.

е) Висновок.

Отже, коротко узагальнюючи ваші сьогоднішні відповіді, я думаю, можна зробити правильний висновок:

— дружити краще, ніж сваритися;

— треба завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути образ і сварок;

— ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.

(Учитель відкриває дошку, на якій плакат. Діти читають, вчать напам'ять).

ЯКЩО ДРУЖБОЮ ДОРОЖИТИ, МОЖНА

СПЕРЕЧАТИСЯ І ДРУЖИТИ

ж) Рішення задач Г. Остера з книги «Ненаглядний посібник з математики».

— Підсумок нашого уроку можна скрасити веселою

хвилинкою, а гумор, жарт, як відомо, часто допомагає уникнути сварок. Пропоную спробувати вирішити цікаві задачки Г. Остера.

Задачка №1.

Вовочка 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів — Дашу, 7 разів — Клаву і 1 раз, помилково, завуча Маргариту Іванівну. Запитується: скільки разів смикав за кіски Вовочка, і що тепер йому за це буде?

Задачка № 2.

Повертаючись додому з кіно, Вовочка штовхнув 9 дівчинок і підставив ніжку 11 дівчинкам. Половина дівчинок, скривджених Вовочкою, заревіла. А інша половина погналася за Вовочкою і надавала йому по шиї. Скільки разів Вовочка одержав по шиї?

— Що хотів висміяти в цих задачах Г.Остер? Чому сваряться хлопчики І дівчата? Чи можна уникнути сварок, образ? Як? Як потрібно спілкуватися один з одним?

IV. Підсумок уроку.

— Наш урок підійшов до кінця. Але почата розмова, звичайно, не закінчена. І мені хочеться, щоб після сьогоднішнього уроку ви по-новому оцінили свої відносини з друзями, із близькими; щоб жили за законами народної мудрості.

(Вивішуються плакати з написаними прислів'ями).

СВАРКА ДО ДОБРА НЕ ДОВОДИТЬ. БІЙКОЮ ПРАВИЙ НЕ БУДЕШ. ПРИНИЖУЮЧИ ІНШИХ, САМ ПРИНИЖУЄШСЯ.

Кiлькiсть переглядiв: 199