2017-10-27
Миколаївський навчально – виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Тема:
«СПІВРОБІТНИЦТВО КРАЩЕ ЗА КОНФЛІКТ»
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Ковальчук В.М.
Миколаївка 2017
Мета.
1. Формувати в учнів початкові знання й уміння,
необхідні для ненасильницького рішення сперечань, конфліктних ситуацій.
2. Виховувати почуття впевненості в собі і соціальної
терпимості — основ культури і права людини.
Обладнання. Ілюстрація «Ослики» — на кожну парту; таблиця з прислів'ями, вірші для читання в класі; «спорядження» листоноші.
Хід уроку
I. Організація класу. Робочий настрій учнів.
а) Традиційне відкриття уроку (виконання пісні
«Усмішка», обговорення значення посмішки для кожної людини).
— Чому ми кажемо, що дружба «починається з усмішки»? Що ви відчуваєте, коли вам хтось усміхається?
б) Розсаджування учнів ближче один до одного у коло.
II. Активізація знань, отриманих на попередніх уроках.
а) Вступне слово вчителя.
— Давно, діти, не збиралися ми таким тісним колом, щоб поговорити про наші інтереси, свої права й обов'язки. Позаду веселі новорічні канікули і, можна сказати, цілий рік позаду. І все-таки, давайте спробуємо згадати наш попередній урок права. Про що цікаве, нове
ви на ньому довідалися, з ким зустрічалися?
(Із людьми різних національностей, різного кольору шкіри).
— Давайте ми ще раз повернемо нашу земну кульку і пройдемося кладеними нами дорогами. А хто з вас знає, як спілкуються між собою люди з різних далеких країн?
(Телефоном, телеграфом, їздять один до одного в гості).
А: ще вони пишуть, шлють один одному листи. Хто ж розносить ці листи? (Листоноші)
б) Гра «Пошта». Я пропоную і вам пограти в гру, що так і називається «Пошта».
(Вибирається «листоноша». Він надягає спеціальну шапку з написом «Пошта» і сумку через плече. В руці у нього дзвіночок).
Учитель. Назвіть, діти, яку-небудь державу. (Називають).
Листоноша. Дінь-дінь. Пошта.
Ведучий. Звідкіля і куди?
Листоноша. З Донецька в Англію (Японію, Італію'...)
Ведучий. А хто мешкає в Англії?
Листоноша. Англійці.
(Далі роль листоноші передається наступному гравцю, а діти називають іншу державу. Наприкінці гри вчитель направляє пошту знов в Україну).
III. Засвоєння нових знань.
а) Повідомлення теми і мети уроку,
— Після довгої подорожі ми повернулися додому. Хто ж зустрів вас тут? (Учитель, батьки, друзі).
— Ви скучили? А давайте скажемо відверто: чи завжди нам добре в дворі, у школі, вдома? (Відповіді дітей про те, що хтось скривдив їх, обізвав, ударив — тоді погано).
— А як ви думаєте, чому між людьми, іноді навіть найближчими, бувають сварки, образи? Узагалі, чому сваряться люди? (Відповіді дітей).
— От сьогодні, діти, ми і спробуємо з вами вирішити,
як можна уникнути сварок, образ, конфліктів. Але для початку давайте подивимося на це як би з боку.
б) Інсценівка вірша С. Михалкова «Два барани».
Ведучий.
По крутой тропинке горной
Шел домой барашек черный.
И на мостике горбатом
Повстречался с белым братом...
И сказал барашек белый:
Баранчик Білий.
— Братец, вот какое дело:
Здесь вдвоем нельзя пройти —
Ты стоишь мне на пуги.
Ведучий. Черньїй брат ответил:
Баранчик Чорний.
— М-е-е. Ты в своем, баран, уме?
Пусть мои отсохнут ноги,
Не сойду с твоей дороги!
Ведучий.
Помотал один рогами,
Уперся другой ногами...
Как рогами не крути,
А вдвоем нельзя пройти.
Сверху солнышко печет,
А внизу река течет.
В зтой речке утром рано... '
Утонули два барана.
— Що сталося з баранчиками, діти? Чому між ними відбулася сварка? Як можна було уникнути лиха? (Висловлення дітей).
Усе б нічого, якби іноді на таких упертих баранчиків не були схожі наші діти, а іноді, на жаль, і дорослі. І через те, що люди чи не можуть, чи не хочуть зрозуміти один одного, поступитися, простити, виникають сварки, образи, конфлікти, навіть бійки. А коли сваряться відразу цілі народи, то бій йде вже на смерть — виникають війни. Давайте послухаємо, що нам розкажуть про це діти.
в) Слухання та обговорення конфліктних ситуацій, описаних у творах письменників.
НАГРУБИВ
Діма злим сьогодні був, відіпхнув братишку,
Навіть мамі нагрубив... й нахилився в книжку.
Але ледь відкрилась книжка,
Раптом прочитав хлопчисько:
«Вітер по морю гуляє і кораблик підганяє.
Він біжить собі у хвилях на роздутих на вітрилах
Мимо острова Буяна, мимо... Діми - грубіяна».
ХІБА ЦЕ КЛАС?
Нема ні миру, ні любові —
Розтанули і зчезли вмить.
Розбив Віталік носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Галі,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі...
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Таню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку...
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б'ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються....
Скажіть мені, хіба це клас?
С.Махотін
г) Психологічна хвилинка.
— А тепер, діти, закрийте очі й спробуйте згадати свою найбільшу образу, сварку. Може, із другом (подругою), може, із братиком, з мамою. Але обов'язково розкажіть. як потім з цієї сварки ви «вийшли». (Відповіді дітей).
д) Розглядання Ілюстрації «Ослики». Обговорення.
Розгляньте ілюстрації. Подумайте, у якій послідовності їх треба розташувати? Що відбулося з осликами? Про що вони задумалися? Чи правильний висновок зробили? Доведіть свою правоті'.
е) Висновок.
Отже, коротко узагальнюючи ваші сьогоднішні відповіді, я думаю, можна зробити правильний висновок:
— дружити краще, ніж сваритися;
— треба завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути образ і сварок;
— ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.
(Учитель відкриває дошку, на якій плакат. Діти читають, вчать напам'ять).
ЯКЩО ДРУЖБОЮ ДОРОЖИТИ, МОЖНА
СПЕРЕЧАТИСЯ І ДРУЖИТИ
ж) Рішення задач Г. Остера з книги «Ненаглядний посібник з математики».
— Підсумок нашого уроку можна скрасити веселою
хвилинкою, а гумор, жарт, як відомо, часто допомагає уникнути сварок. Пропоную спробувати вирішити цікаві задачки Г. Остера.
Задачка №1.
Вовочка 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів — Дашу, 7 разів — Клаву і 1 раз, помилково, завуча Маргариту Іванівну. Запитується: скільки разів смикав за кіски Вовочка, і що тепер йому за це буде?
Задачка № 2.
Повертаючись додому з кіно, Вовочка штовхнув 9 дівчинок і підставив ніжку 11 дівчинкам. Половина дівчинок, скривджених Вовочкою, заревіла. А інша половина погналася за Вовочкою і надавала йому по шиї. Скільки разів Вовочка одержав по шиї?
— Що хотів висміяти в цих задачах Г.Остер? Чому сваряться хлопчики І дівчата? Чи можна уникнути сварок, образ? Як? Як потрібно спілкуватися один з одним?
IV. Підсумок уроку.
— Наш урок підійшов до кінця. Але почата розмова, звичайно, не закінчена. І мені хочеться, щоб після сьогоднішнього уроку ви по-новому оцінили свої відносини з друзями, із близькими; щоб жили за законами народної мудрості.
(Вивішуються плакати з написаними прислів'ями).
СВАРКА ДО ДОБРА НЕ ДОВОДИТЬ. БІЙКОЮ ПРАВИЙ НЕ БУДЕШ. ПРИНИЖУЮЧИ ІНШИХ, САМ ПРИНИЖУЄШСЯ.